adobestock 414551736

Rotacija guma: produžite životni vek vaših guma

Korisni predlozi i saveti

Jednostavno rečeno, rotacija guma je proces zamene položaja guma automobila. Ideja je da se izvuče maksimum iz kompleta automobilskih guma. Redovna rotacija će produžiti vek vaših guma i poboljšati njihove performanse. Važno je napomenuti da svi vozači ne mogu da rotiraju svoje automobilske gume kako žele. Čitajte dalje da biste saznali više.

Šta je rotacija guma?

Kao što je pomenuto, održavanje rotacije guma zahteva zamenu položaja guma na automobilu, od napred ka nazad ili s jedne na drugu stranu.

Osnovni razlog zašto rotacija guma funkcioniše je taj što se gume svih tipova habaju različitim brzinama. Gume na pogonskoj osovini se najbrže habaju zbog prenosa, snage i obrtnog momenta. Ovo važi i za vozila sa pogonom na prednje i zadnje točkove. Prednje gume najviše trpe jer većina automobila ima pogon na prednje točkove. Kod vozila sa pogonom na zadnje točkove biće obrnuto.

U takvim okolnostima, može biti korisno da dva zadnja točka pomerite napred. Maksimalno povećava njihov potencijal tako da se sve gume ravnomerno habaju i duže traju

Kada treba da rotirate gume?

Gume treba periodično servisirati prema šablonima rotacije navedenim u uputstvu za upotrebu vozila.

Gume bi trebalo da rotirate otprilike svakih 8.000 km do 10.000 km. Za neke od vas ovo je isto vreme kada i servis vašeg automobila. Pravo vreme može biti i pri promeni sa zimskih na letnje gume. Ili jednostavno kada kupite nove gume.

Prilikom zamene samo dve gume, Michelin preporučuje da se nove ili najmanje izlizane gume ugrade na zadnju osovinu kako bi se poboljšala kontrola i bezbednost vozila.

Ovaj savet se odnosi na vozila sa prednjim i zadnjim pogonom za prednje i zadnje gume iste veličine.

Pritisak u gumama mora se ponovo podesiti prema preporukama proizvođača vozila ili pneumatika.

Zašto bi vam bila potrebna rotacija guma?

Korišćenje rotacije guma za preventivno održavanje će pomoći da se vaše gume ravnomerno habaju.

Različiti faktori izazivaju habanje guma:

  • Lokacija motora u vašem automobilu: ako je postavljen napred, verovatno će prednje gume imati veću težinu od zadnjih. Dakle, vaše prednje gume će se brže pohabati
  • Ako puno vozite po makadamskim putevima ili kamenitim terenima, vaše gume će se brže habati u poređenju sa običnim gradskim putem ili autoputem.
  • Kod većine automobila kočenje se uglavnom vrši na prednjim gumama, što izaziva dodatno habanje u odnosu na zadnje.
  • Loše poravnanje točkova je još jedan razlog za ubrzano habanje.

 

Drugi razlog može biti…desni volan! U zemljama sa volanom na desnoj strani, skretanje udesno je uglavnom čvršće od skretanja ulevo, i baš kao kod sportiste na stazi, leva guma, spolja, prelazi više razdaljine, što uzrokuje više habanja nego kod desne! 

Kako rotirati gume?

Prvo, profil gume će definisati pravila rotacije točkova vozila.

sculpture

Asymmetric, Symmetrical and Directional tread patterns

Gume sa usmerenim i asimetričnim profilom mogu se koristiti samo u jednom smeru vožnje. To znači da se mogu postaviti samo u jednu poziciju. Ovo je označeno na spoljnoj bočnoj strani gume strelicom, a jedan zid  ove vrste gume je označen sa „Spolja”.

tire rotation

Za ove gume rotacija točkova mora biti striktno bočna. Leva prednja guma treba da bude na istoj strani, ali pozadi. Isto važi i za desnu.

S druge strane, na simetrične gume ne utiče raspored točkova tokom rotacije. Simetrične gume imaju istu šaru na levoj i desnoj strani. Nemaju pravac ugradnje. Neće imati problema da se okreću u oba smera. Kao zaključak, mogu se montirati levo ili desno, napred ili pozadi.

Na osnovu ovog, rotacija guma će morati da uzme u obzir tip pogonskog sistema vozila.

scheme6

Preferirani šabloni rotacije guma

Putnički i laki kamion na 4 točka i pogon na sva četiri točka
Vizuelni prikaz A: Vozila sa pogonom na zadnjim i 4 točka i na svim točkovima
Vizuelni prikaz B: Vozila sa pogonom na prednje točkove

scheme2

Alternativni šabloni rotacije guma za sva vozila

Putnički i laki kamion na 4 točka i pogon na sva četiri točka
Vizuelni prikaz A: Vozila sa pogonom na zadnje i 4 točka i na svim točkovima
Vizuelni prikaz B: Vozila sa pogonom na prednje točkove

scheme4

Šablon rotacije dve gume

Putnički i laki kamion na 4 točka i pogon na sva četiri točka
(Koristite samo uz kupovinu dve gume ili različitih veličina guma između prednje i zadnje osovine)

scheme3

Naizmenična rotacija za usmerenu gumu kada skidate gume sa točka nije praktično

scheme1

Šabloni rotacije duplih točkova

Rotacija guma sa klinovima

Smer kotrljanja guma sa klinovima nikada ne treba menjati.

Ovo se može postići rotiranjem guma od prednje ka zadnjem delu na istoj strani vozila.

Rotacija guma: zatražite stručni savet

Uvek zatražite profesionalni savet! Vaše gume možete profesionalno rotirati za vas. Štaviše, tehničar za gume će moći da ih pregleda da biste identifikovali potencijalno oštećenje.

map search desktop

Brzo pronađite prodavnicu pneumatika blizu vas

Traži prema
Adresa, grad ili poštanski broj
Automobil
Pronađi me
Traži
Koristite veb pretraživač za koji ne postoji podrška
Ovaj veb sajt ne podržava internet pretraživač koji koristite. Postoji mogućnost da pojedine funkcionalnosti ne rade kao što je predviđeno, što može dovesti do neobičnog ponašanja veb sajta prilikom njegovog pregledanja. Da biste u potpunosti iskoristili sve prednosti ovog veb sajta koristite ili nadogradite/instalirajte neki od sledećih interenet pretraživača