Korisni predlozi i saveti
Na temelju čega treba porediti gume kako biste odabrali upravo onu kojom ćete u potpunosti biti zadovoljni? U ovom članku govorimo o glavnim kriterijumima u pogledu performansi koje treba uzeti u obzir, o pomoćnim sredstvima pri odlučivanja koje možete koristiti i navodimo Mišlenove najbolje savete. Govorićemo o tome kako da u okviru iste linije guma izaberete gumu koja vam je potrebna i ponudićemo vam neka pomoćna sredstva pri odlučivanju, kao što su nezavisna ispitivanja guma, oznake i veb sajtovi za poređenje guma. I na kraju, govorićemo o još jednom važnom kriterijumu: dugoročnim performansama.
Glavni kriterijum u pogledu performansi pri poređenju guma
Kako bi bile delotvorne, gume moraju da poseduju brojne karakteristike u pogledu performansi koje su međusobno često protivrečne. Poboljšanje jedne od tih performansi ne sme ići na štetu onih drugih.
Trakcija ili prianjanje
Upamtite – gume su jedina tačka kojom vaše vozilo ostvaruje kontakt s drumskom podlogom, pa njihovo prianjanje ima suštinsku ulogu u vašoj ličnoj bezbednosti. Vaša sposobnost da kočite, skrenete, ubrzate ili da budete bezbedni i pri većim brzinama, svi redom zavise od prianjanja vaše gume. Svaka vrsta gume projektovana je tako da obezbedi prianjanje u posebnim vremenskim uslovima i okolnostima na drumu. Zato je pri izboru gume toliko važno unapred razmisliti o tome kako i kuda ćete voziti i kakva vam je vrsta prianjanja gume potrebna.
Dugotrajnost
Koliko dugo će guma trajati pre nego što se ishaba šara njenog gazećeg sloja, predstavlja važan faktor kojim obezbeđujete najbolju vrednost za uloženi novac. U zavisnosti od načina projektovanja gume i njenog kvaliteta prisutne su brojne razlike u mogućoj pređenoj kilometraži. Sportske gume (gume visokih performansi) imaju nešto kraći vek šare gazećeg sloja u odnosu na standardne gume za putnička vozila budući da je kod njihovog projektovanja težište na prianjanju i performansama, a ne na dugotrajnosti. Način na koji ćete voziti i mesto vožnje, kao i stepen brige o gumama, takođe utiču na njihovu dugotrajnost.
Energetska efikasnost
Da li ste znali da je po jedan od 5 punih rezervoara goriva u vozilu direktno povezan sa otporom kotrljanja guma na drumskoj podlozi? Gume u znatnoj meri mogu uticati na potrošnju goriva vašeg automobila. Pojedine gume imaju posebnu konstrukciju i materijale koji pomažu u smanjenju otpora kotrljanja. Kupovinom energetski efikasnih guma koje nude manji otpor kotrljanja ostvarićete uštede u gorivu ili ćete povećati pređenu kilometražu po osnovu jednog punjenja baterije električnog vozila – još jedan od načina da dobijete najbolju vrednost za uloženi novac.
Rukovanje
Rukovanje predstavlja način na koji vozilo reaguje na zahteve vozača (kao što su upravljanje, ubrzavanje, kočenje) na uslove na drumu. Gume koje nude odlično rukovanje mogu da povećaju bezbednost – očuvanjem stabilnosti vozila i kontrole vozača – ali i zadvoljstvo tokom vožnje.
Gume imaju vrlo značajnu ulogu u rukovanju:
One uputstvo vozača sa točka prenose na zemlju. Načelno, sportske gume visokih performansi projektovane su tako da pruže maksimalne performanse u rukovanju, precizno upravljanje i naglo skretanje.
Udobnost i buka
Udobnost u vožnji odnosi se na način na koji guma ublažava neprijatnosti za vozača usled nepravilnosti koje su prisutne na drumskoj podlozi. Gume koje su optimizovane da pruže veću udobnost imaju posebno projektovanu konstrukciju koja ublažava dejstvo rupa na drumu i obezbeđuje prijatnu vožnju.
Tiha vožnja je takođe važan element koji utiče na prijatnost vožnje. Nju određuje dizajn šare gazećeg sloja – broj kanala na gumi i njihovi položaji. Po pravilu, što agresivnije izgleda šara gazećeg sloja, veća je i verovatnoća za izraženiju buku. Ipak, treba imati na umu da kanali imaju važnu ulogu za funkciju prianjanja – odlučite sami da li je vredno obezbediti dodatnu trakciju pa makar i uz neznatno veću buku.
Robusnost
Gume moraju biti u stanju da se odupru svemu onome sa čime se suoče na drumu. Robusnost ili izdržljivost gume predstavljaju njenu sposobnost da prevaziđe svakodnevne opasnosti na drumu. Ako često vozite drumovima koji su oštećeni ili nisu asfaltirani, potražite gume sa ojačanom konstrukcijom.
Dugotrajne performanse
Koji god kriterijum performansi da se uzima u obzir, važno je da te performanse potraju tokom čitavog životnog veka gume. To znači da se gume ne porede samo kad su nove, već je bitno da očuvaju svoje performanse tokom svog čitavog životnog veka sve dok u potpunosti ne budu ishabane. Guma mora zadržati dobre performanse od prvog do poslednjeg pređenog kilometra.
Kako porediti gume u okviru iste linije guma?
Svaka linija guma nudi izbor dimenzija koje odgovaraju određenim vozilima.
Ponekad će u istoj liniji guma postojati nekoliko verzija za iste dimenzije, ali sa različitim tehničkim specifikacijama kao što su :
- Brzinski indeksi (na primer: S, T, H, V, W, Y i dr..),
- Indeks nosivosti (na primer : 91, 94, XL i dr.),
- oznake OE (Originalna oprema).
Ove tehničke specifikacije predstavljaju važne detalje na osnovu kojih se može odrediti da li je ta verzija gume odgovarajuća za vaše vozilo i za način vaše vožnje.
U slučaju da vašem vozilu odgovara veći broj verzija neke gume, preporučujemo da se odlučite za onu koja ima iste specifikacije kao i gume koje su u originalnoj opremi, uz odgovarajuću oznaku OE.
Oznaka OE odnosi se na gume koje su razvijene u saradnji sa proizvođačima automobila kojima se ispunjavaju posebni zahtevi, koji odgovaraju svakoj robnih marki automobila. Na primer, oznaka „MO” znači da je tu gumu odobrio Mercedes za svoja vozila.
Međutim, oznaka OE ne predstavlja zahtev pod uslovom da su zadovoljeni kriterijumi koji se odnose na dimenzije, brzinski indeks i indeks nosivosti gume.
Sasvim bezbedno možete izabrati i verziju sa većim brzinskim indeksom ili većim indeksom nosivosti; ipak, veća brzina ili nosivost mogu negativno uticati na životni vek šare gazećeg sloja i na udobnost u vožnji.
Nezavisni testovi koji vam pomažu pri poređenju guma
Nezavisni ispitivači guma, kao što su specijalizovani časopisi ili stručne organizacije, mogu vam pomoći pri poređenju guma.
Svake godine ovi nezavisni ispitivači korišćenjem veoma strogih kriterijuma ocenjuju performanse guma kroz njihovo ispitivanje na različitim podlogama. Oni procenjuju različite aspekte kao što su kočenje, rukovanje, otpor kotrljanja, buka i drugo.
Poređenje guma pomoću evropskog sistema označavanja
Evropski sistem označavanja osmišljen je tako da vam pomogne da uporedite različite modele guma (različitih robnih marki ili u okviru iste robne marke) na temelju objektivnih kriterijuma.
Na primer, ako želite Mišlenovu letnju gumu, možda se kolebate između gume Primacy 4 i gume E-Primacy. Oznakama se navodi da guma E-Primacy ima bolji otpor kotrljanja, što doprinosi smanjenju potrošnje goriva i emisija CO2. Ako su vam važni ovi aspekti, na osnovu ovih oznaka ćete se odlučiti za gumu E-Primacy.
Ovo označavanje stoga može biti pomoćno sredstvo u procesu odlučivanja. Ipak, treba imati na umu da je ono ograničeno na svega nekoliko kriterijuma i da se njime mere karakteristike gume samo kad je nova, što vam ne govori sasvim dovoljno i o performansama te gume.
Poređenje guma pomoću veb sajtova za poređenje guma
Korišćenje veb sajtova za poređenje guma može biti korisno, ali je važno imati na umu da su njihova poređenja načelno zasnovana na novim gumama što znači da ti sajtovi ne uzimaju u obzir ispitane gume nakon što nastupi određeni nivo njihovog habanja (nakon što pređu nekoliko hiljada kilometara).
Međutim, određene performanse guma mogu oslabiti s procesom habanja, naročito na vlažnim drumskim podlogama i posebno pri kočenju. Stoga je pri poređenju guma važno proceniti performanse guma i onda kad one počnu da se habaju.
Izbor guma sa performansama stvorenim da traju
Očuvanje performansi gume sve do poslednjeg pređenog kilometra predstavlja zahtev koji Mišlen postavlja pred svoju kompletnu ponudu guma.
U razvoju i proizvodnji guma težimo tome da bez ikakvih kompromisa postignemo najbolje performanse onda kad su gume sasvim nove, kao i da te performanse ostanu na odličnom nivou sve do poslednjeg pređenog kilometra, kad se dostigne potpuna ishabanost gume.