img mich crossclimate2 wet compositing 20210323 nj

Montaža guma na vašem automobilu

Korisni predlozi i saveti

Od trenutka kupovine novih guma za svoje vozilo pa sve do nezgode kad vam se guma probušila (pri čemu se ona ispumpava), postoji nekoliko situacija u kojima morate da se zaputite u servisnu radionocu kako bi vam tamo montirali nove gume.

Iako je montaža guma kod kuće u tehničkom smislu sasvim izvodljiva, jednostavnije je, bezbednije i znatno brže da to poverite nekom stručnom licu. U slučaju montaže novih guma na točkove, preporučuje se da odete u servisnu radionicu (kod vulkanizera) u kojoj rade tehnička lica koja su stručna za montažu guma, budući da nepravilno montirana guma može dovesti do oštećenja, ali i do otežane vožnje.

U nastavku opisujemo proces montaže guma u servisnoj radionici, kako biste što bolje razumeli ključne korake u postupku zamene guma.

tiresealant 1

Kako zameniti gumu

1. korak: Demontaža guma

Nakon što dođete u servisnu radionicu, tehničko lice može započeti postupak montaže guma. Za početak, to lice će hidrauličnom dizalicom podići vaš automobil tako da se sva četiri točka nađu iznad zemlje.

2. korak: Skidanje zavrtnjeva na točkovima

Sledi trenutak skidanja zavrtnjeva sa točkova. Oni se nalaze ispod poklopca glavčine. Uobičajeno su kružnog ili heksagonalnog oblika, a mogu se olabaviti pod pritiskom ili okretanjem u smeru suprotnom od kazaljke na satu. 

3. korak: Skidanje starih guma

Nakon skidanja zavrtnjeva i vađenja ventila, stare gume se mogu skinuti sa felne. Tehničko lice će za ovo koristiti poseban alat za istezanje gume koji mu pomaže da to obavi bez oštećenja točka i drugih montažnih elemenata.

4. korak: Montaža novih guma

Pošto su stare gume uklonjene, tehničko lice treba da proveri stanje felni, kao i eventualno postojanje rđe i/ili habanja koji je oštećuju. Nakon sprovedenih kontrola, montira se nova guma čija širina odgovara dimenzijama felne. Na automobilu se mogu montirati gume sa unutrašnjom gumom ili gume bez unutrašnje gume. Njihova konstrukcija je vrlo slična, uz osnovnu razliku da u onima bez unutrašnje gume nema unutrašnje gume koja zadržava pritisak vazduha. Kod nje se to postiže zaptivanjem prostora između felne i gume čime se obezbeđuje zadržavanje vazduha.

Nakon što se odlučite da li želite gume sa unutrašnjom gumom ili bez nje (one bez unutrašnje gume se češće koriste) i pre nego što se na automobil postavi točak, stručno lice će proveriti da li je šara gazećeg sloja okrenuta u pravilnom smeru i navući će gumu na felnu. Zatim će gume napumpati do nivoa odgovarajućeg pritiska.

fitting tires 1

5. korak: Završne provere

Tehničko lice će na starim gumama potražiti znakove neravnomernog habanja šare gazećeg sloja, imajući na umu da loše centriranje trapa i neizbalansiranost točkova mogu prouzrokovati prerano habanje šare. Ako ustanovi ova odstupanja, tehničko lice će izmeniti geometriju osovina na vozilu postavljajući je na odgovarajuće vrednosti ili će ispraviti izbalansiranost točkova kako bi se postiglo ravnomerno raspoređivanje opterećenja na gumama.

6. korak: Spuštanje vozila

Pre nego što postavi nove gume i naplatke na automobilu, tehničko lice proverava da li su nove gume pravilno montirane. U slučaju guma sa usmerenom šarom, gume se moraju postaviti u pravilnom smeru kako bi u potpunosti došle do izražaja njihove performanse. U slučaju kad su pravilno montirane, strelica na rubu gume pokazuje u pravcu okretanja gume.

Nakon što se gume montiraju na vozilo, zavrtnji na točkovima se najvećim delom ručno moraju dobro zategnuti. Nakon toga se vozilo spušta na zemlju i zavrtnji na točku se pomoću posebnog alata, moment ključa, dodatno pritežu. Nakon toga, automobil može da se uključi u saobraćaj! 

map search desktop

Brzo pronađite prodavnicu pneumatika blizu vas

Traži prema
Adresa, grad ili poštanski broj
Automobil
  • Automobil
  • Motor
Pronađi me
Traži

Odgovori na često postavljana pitanja:

Koji su troškovi montaže guma?

Cena montaže novih guma se razlikuje u zavisnosti od mesta u kome živite, dimenzije guma i drugih zahteva, kao što su činjenica da li montirate sve četiri gume ili samo jednu koja se izbušila. Cena se može razlikovati i u odnosu na činjenicu da li gume kupujete i montirate na istom mestu ili ste ih prethodno kupili na nekom drugom mestu.

Koliko vremena je potrebno da samostalno zamenite gumu?

Od naletanja na rupu na putu pa sve do prelaženja gumom preko eksera, postoji mnoštvo situacija u kojima će se svaki vozač kad-tad suočiti sa izbušenom gumom. Iako je uvek najbolje da vam stručno lice zameni gumu, ako se nađete u ovoj nevolji i sami možete montirati rezervnu gumu ili korišćenjem zaptivne mase privremeno zakrpiti izbušenu gumu, a zatim se uputiti u servisnu radionicu da gumu tamo proverite ili da je zamenite.

U zavisnosti od ličnog iskustva i verziranosti, izbušena guma se može zameniti rezervnom gumom za manje od 30 minuta, ali je svakako važno da to radite natenane i da bezbedno prođete svaki od koraka. Imajte na umu da na svom vozilu možete raditi samo na bezbednom i za to dozvoljenom mestu i da dizalica mora biti postavljena na ravnu podlogu, da točkovi moraju biti zablokirani, sa podignutom ručnom kočnicom i u brzini (ili režimu parkiranja za automatski menjač), kako se vozilo ne bi pokrenulo. Istovremeno, rezervna guma mora biti pravilno napumpana, pa je stoga važno da vam stručno lice redovno kontroliše i rezervnu gumu. Nije loša zamisao da i pre nego što vam se dogodi ovakva situacija, znatno ranije kod kuće, na bezbednom, samostalno provežbate zamenu gume.

Pre nego što se svojim vozilom zaputite bilo kuda, postarajte se da u kolima, za svaki slučaj, imate sve ono što je neophodno za montažu rezervne gume. Većina takve opreme već je u sastavu samog vozila, ali postoje i druge korisne stvari koje vam mogu poslužiti u vanrednim situacijama, kao što su baterijska lampa ili komplet za krpljenje gume. 

Koju razdaljinu možete preći sa rezervnom gumom?

To zavisi od vrste rezervne gume koju imate, a one najčešće nisu predviđene za velike relacije i dugotrajno korišćenje – i posebno ne pri velikim brzinama. U pojedinim automobilima, zbog skučenog prostora, nalaze se manje rezervne gume, koje se mogu voziti najvećom brzinom od 80 km/h s obzirom na činjenicu da imaju manju trakciju i ne tako dobre performanse po lošem vremenu. Imajte na umu i to da rezervna guma može biti za sasvim drugo godišnje doba u odnosu na gume koje imate na svom automobilu.

Nakon montaže rezervne gume, što pre se odvezite do vulkanizera kako biste proverili da li je ona pravilno montirana i kako biste proverili svoju oštećenu gumu. Ako je rezervna guma predviđena za privremeno korišćenje ili je manjeg formata zbog kapaciteta vozila, dužni ste da poštujete uputstva u priručniku za korišćenje vozila. U svakom slučaju, čim budete u mogućnosti odvezite vozilo kod vulkanizera na detaljnu procenu i radi montaže nove gume.

Kada treba zameniti gume na automobilu?

Preporučuje se da nakon 10 godina gume budu potpuno zamenjene. Ipak, ako primetite da je i pre protoka ovog perioda vaša guma oštećena ili da je dubina njene šare gazećeg sloja dostigla zakonski dozvoljenu dubinu, takva guma se mora zameniti.

Po pravilu, stručno lice treba da proveri vaše gume na svakih 5 do 6 godina.

Other related articles

Koristite veb pretraživač za koji ne postoji podrška
Ovaj veb sajt ne podržava internet pretraživač koji koristite. Postoji mogućnost da pojedine funkcionalnosti ne rade kao što je predviđeno, što može dovesti do neobičnog ponašanja veb sajta prilikom njegovog pregledanja. Da biste u potpunosti iskoristili sve prednosti ovog veb sajta koristite ili nadogradite/instalirajte neki od sledećih interenet pretraživača