Srbija

Održavanje Pneumatika

Kada treba proveriti geometriju točkova?

Michelin 27 јан 2011

Kada treba proveriti geometriju točkova?

Ako primetite da vaše vozilo zanosi udesno ili ulevo kad na jedan kratak trenutak pustite  volan dok vozite pravo morate proveriti geometriju svojih  točkova. Podesite geometriju  točkova, odnosno podesite delove prednjeg i zadnjeg  vešanja. Ako vaše vozilo nije ispravno podešeno to može uzrokovati preuranjeno trošenje pneumatika.

Uvek proverite geometriju točkova u sledećim slučajevima:

* Nakon što udarite u nešto.
* Ako primetite neuobičajeno ili nepravilno trošenje pneumatika.
* Ako primetite vučenje vozila u stranu ili u sledećim situacijama:
  • vaše vozilo vuče u jednu stranu.
  • vaš volan se ne vraća s lakoćom u početni položaj nakon okretanja ili se okreće dok vozite pravo.
* Kad kupite novi komplet pneumatika i želite da vam traju što duže.
* Nakon zamene sastavnog dela vešanja ili upravljačkog mehanizma.

Zašto je podešavanje geometrije važno?

Na većini vozila, geometrija se istražuje od samog uzroka kako bi se smanjilo trošenje i habanje i povećala udobnost vozača i putnika. Pravilno podešena geometrija 4 točka smanjuje trošenje pneumatika i povećava njihov vek trajanja, poboljšava njihove performanse i doprinosi uštedi goriva. To podešavanje također poboljšava ponašanje vozila na putu i povećava sigurnost jer smanjuje vučenja u stranu i zanošenja vozila.

Razlika između geometrije i balansiranja točkova?

Često se brkaju geometrija i balansiranje  točkova, a radi se o dve potpuno različite stvari: Podešavanje paralelnosti  točkova, ili geometrija vozila , sastoji se od podešavanja uglova točkova kako bi oni povratili upravnost u odnosu na tlo i paralelnost među sobom. S druge strane, balansiranje točkova omogućuje okretanje točkova bez uzrokovanja vibracija vozila pri određenim brzinama.

Kako dolazi do toga da se geometrija točkova poremeti?

Geometrija se može poremetiti prilikom udarca u kolovoz ili naleta na udarnu rupu na cesti;  u puno težim okolnostima poput saobraćajne nezgode, u kojoj vaše vozilo zadobije udarac, također se može poremetiti geometrija točkova. Kad je geometrija točka neispravna, rub pneumatika troši se brže što utiče na ponašanje vozila. To može uzrokovati potrebu za zamenu pneumatika ranije nego što ste to sami planirali.

Obična nepravilno podešena geometrija može uzrokovati ozbiljne probleme

Cilj geometrije točkova jeste optimizirati držanje na putu i maksimalno produžiti vek trajanja pneumatika.

Glavni razlozi zbog kojih geometrija točkova mora biti ispravno podešena:
  • Uštedećete
  • Vaši pneumatici trajaće duže
  • Vaše vozilo će bolje držati na putu i otpor gazećeg sloja biće manji.

Koliko često treba podešavati geometriju točka i koliko to košta?

U većini slučajeva se poremećena geometrija prednjih i zadnjih  točkova može rešiti za otprilike 30 minuta.Obratite se svom vulkanizeru i proverite koliko košta podešavanje geometrije točkova. Podešavanje geometrije točkova sastoji se od provere  volana i uglova pneumatika prema specifikacijama proizvođača automobila. Premda možete čuti različite izraze poput nagib prema unutra, nagib prema  spolja, zatur pozitivan ili negativan, geometrija točka nije ništa jako  komplikovano. Podešavanje geometrije točkova vrlo je jednostavan zahvat za vulkanizera.

Kako se podešava geometrija točka?

Tri glavna podešavanja geometrije točka su zatur, ugao nagiba prema unutra ili prema  spolja, ugao zaokreta. Podešavanje geometrije točka sastoji se od podešavanja uglova točka za ispravan nagib prema unutra ili nagib prema spolja i ispravan zatur.

Zatur

Zatur je ugao točka kad se vozilo gleda spreda. Dolazi do nepravilnog trošenja pneumatika kad je taj ugao preveliki:

  • Govorimo o pozitivnom zaturu kad je gornji deo točka udaljen od vozila. Preveliki pozitivan zatur dovodi do trošenja pneumatika po spoljnim rubovima.
  • Govorimo o negativnom zaturu kad je gornji deo točka okrenut prema unutrašnjosti vozila. Preveliki negativan zatur dovodi do trošenja pneumatika po unutrašnjim rubovima.


Zatur se ispituje i podešava za svako vozilo kako bi pneumatik što ravnije ležao na tlo u krivinama. Ako je prevelika razlika zatura između prednjih točkova, vozilo će vući u jednu stranu.

Stisnutost / naginjanje prema spolja

Ugao nagiba prema  spolja/unutra odgovara razlici udaljenosti između dva prednja i  zadnja točka na istoj osovini. Vozilo se posmatra odozdo. Ugao nagiba prema spolja ili prema unutra utiče na ponašanje vozila u krivinama.

  • Govorimo o nagibu prema unutra kad su prednji pneumatici bliže jedan drugom. Nagib prema unutra uzrokuje proklizavanje prednjih točkova u krivinama. Ako je preveliki, gazeći sloj će se trošiti počevši od spoljnih rubova.
  • Govorimo o nagibu prema spolja kad su zadnji točkovi bliže jedan drugom. Nagib prema spolja dovodi do proklizavanja zadnjih točkova prema spolja i jakog zanošenja vozila u krivinama. Ako je nagib prema spolja veliki, trošenje pneumatika počinje od unutrašnjeg ruba. Takva trošenja su vrlo tipična. Uzrokuju zupčasta iskrivljenja po cijeloj širini profila gazećeg sloja koja se mogu osetiti ako se rukom pređe po gazećem sloju.

PRONAĐI PRAVE MICHELIN PNEUMATIKE

Preuzmite preporuke unosom detalja vozila ili dimenzije pneumatika i navođenjem potreba u vožnji.

Vaši nedavno pregledani članci

Nema vaših nedavno pregledanih članaka

  • automobil
  • 4x4 / suv
  • kombi/kamp-vozilo
Loader