baner automobila korisni predlozi i saveti provera poravnanja točkova

Kad treba da proverim poravnanje točkova?

Ako primetite da vaše vozilo u znatnoj meri vuče ulevo ili udesno dok vozite na pravom, ravnom putu sa slabim bočnim vetrom, ili se vaši pneumatici nenormalno habaju, onda je poravnanju točkova vašeg vozila potrebno podešavanje. Svoje vozilo u tom slučaju treba da odvezete kod dilera Michelin pneumaticima ili u dobru automehaničarsku radnju kako bi vam proverili poravnanje točkova. Ovo je sasvim jednostavan postupak koji zahteva sitna podešavanja komponenti prednjeg i/ili zadnjeg vešanja. U slučaju da točkovi vašeg vozila nisu pravilno centrirani to može dovesti do nenormalnog habanja pneumatika.
Imajte na umu da se poravnanje točkova može označavati i kao poravnanje vešanja.


Poravnanje svog vozila uvek proverite u sledećim slučajevima:

  • Svojim vozilom ste udarili u nešto (npr. u ivičnjak ili u slučaju ozbiljne saobraćajne nezgode).
  • Primetili ste da se vaši pneumatici habaju nenormalno ili neravnomerno.
  • Uočili ste određene probleme u upravljanju i rukovanju kao što su:
  • Vozilo vuče ili zanosi na jednu stranu.
  • Volan se ne vraća lako nakon skretanja.
  • Volan ostaje pod uglom dok vozite pravolinijski.
  • Nakon što kupite novi komplet pneumatika i želite da vam traju što duže.
  • Kad zamenite komponente sistema vešanja ili upravljanja.
     

Zašto je poravnanje točkova važno?

Poravnanje točkova može da utiče na stepen habanja i trošenja kojem je pneumatik izložen. Uobičajeno poravnanje kod svih vozila projektovano je tako da svede na minimum habanje i trošenje pneumatika i da pospeši udobnost vozača i putnika. Pravilno poravnanje sva četiri točka smanjiće habanje vaših pneumatika, doprineće povećanju njihove trajnosti i performansi i unaprediće ekonomičnost potrošnje goriva.  Osim toga, kroz smanjenje mogućnosti nastanka problema u upravljanju i stabilnosti povećaće bezbednost u rukovanju i vožnji. 


Poravnanje točkova u odnosu na balansiranje točkova?

Ljudi obično smatraju da je poravnanje točkova isto što i balansiranje točkova. Ovo su dve sasvim različite stvari. Poravnanje točkova, ili balansiranje trapa kako se ponekad označava, sastoji se od podešavanja uglova na točkovima tako da oni budu u skladu sa specifikacijama proizvođača vašeg vozila. S druge strane, balansiranje točkova omogućava točkovima da pri svom okretanju ne dovode do nepotrebnih vibracija.

Usled čega dolazi do lošeg poravnanja točkova?

Do lošeg poravnanja dolazi kad udarimo u ivičnjak ili pređemo preko rupe, ali i u daleko ozbiljnijim situacijama kao što su saobraćajne nezgode, u kojima može doći do potpunog pomeranja vešanja vašeg vozila iz postojećeg poravnanja. Osim toga, do lošeg poravnanja može doći i ako se komponente vešanja istroše ili kad se one zamene. Kad poravnanje točkova nije urađeno precizno, može doći do naglog habanja pneumatika, i to posebno na rubovima, i mogu nastati problemi u rukovanju vozilom. A to gotovo uvek znači da ćete pneumatike morati da zamenite znatno ranije nego što ste to planirali.


Sasvim sitna greška u poravnanju dovoljna je da napravi problem

Svrha pravilnog poravnanja točkova sastoji se u optimalnom rukovanju vozilom i maksimalnom produženju veka trajanja pneumatika.


Glavni razlozi za pravilno poravnanje točkova jesu:

  • Ostvarujete novčane uštede, jer je zamena pneumatika manje učestala.
  • Pneumatici vam duže traju.
  • Upravljanje vozilom je optimizovano.
  • Vožnja vozilom biće udobnija i s manje otpora kotrljanju pneumatika.

 

automobil za uređivačku celinu korisni predlozi i saveti poravnanje točkova small

car edito wheel aligntment small help and advice

Koliko traje postupak poravnanja točkova i koliko to košta?

Većina problema u vezi s prednjim i zadnjim poravnanjem točkova može se rešiti za 30 minuta. Uz pomoć alatke Michelin Lokator dilera pronađite dilera u vašoj neposrednoj blizini i saznajte cenu ove usluge. Poravnanje točkova nije ništa drugo do provera pravaca i uglova podešenosti točkova u odnosu na specifikacije proizvođača samog vozila. Iako ćete ponekad čuti razne neobične izraze kao što su raspon, zatur, pozitivan ili negativan nagib, samo poravnanje točkova zapravo nije nimalo složeno. U stvari, reč je o sasvim jednostavnom postupku.

Na koji način se točkovi poravnavaju?

Korekcija poravnanja točkova podrazumeva podešavanje uglova točkova tako da oni imaju predviđen raspon i nagib. Tri glavna podešavanja koja se mogu obaviti u vezi s poravnanjem točkova jesu: nagib, zatur i raspon točkova.

automobil šema zaglavlje za korisne predloge i savete poravnanje nagiba točkova

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

Nagib

Nagib je ugao nagiba točka u odnosu na vertikalnu osu podloge gledano s prednje strane. Ako se točak previše naginje dolazi do neravnomernog habanja pneumatika.
Nagib je pozitivan ako je gornji deo točka okrenut spolja. Previše pozitivan nagib dovodi do habanja pneumatika na spoljnom rubu.
Nagib je negativan ako je gornji deo točka okrenut prema automobilu. Previše negativan nagib dovodi do habanja pneumatika na unutrašnjem rubu.
Ugao nagiba je projektovan i podešen za svako vozilo kako bi se optimizovalo ponašanje pneumatika na pravolinijskoj deonici i u krivinama. U slučaju da postoji prevelika razlika između uglova nagiba na prednjim točkovima, vozilo će vući na jednu stranu.

automobil šema zaglavlje za korisne predloge i savete poravnanje raspona točkova

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

Raspon

Raspon označava smer uperenosti točkova u odnosu na uzdužnu osu vozila gledano odozgo. Raspon se obično iskazuje kao razlika u rastojanju između prednjih i zadnjih delova točkova na istoj osovini.
Podešavanje raspona utiče na karakteristike rukovanja vozilom i na njegovu mogućnost da se postojano kreće pravolinijski.
Zatvorenost je kad su prednji delovi točkova na istoj osovini međusobno bliže nego zadnji delovi tih istih točkova. Ako je ovaj ugao prevelik, šara gazećeg sloja pneumatika imaće tendenciju da se više haba po spoljnim rubovima. Habanje šare poprimiće oblik paperjastog što se može osetiti i na dodir.
Otvorenost je kad su zadnji delovi točkova na istoj osovini međusobno bliže nego prednji delovi tih istih točkova. Ako je ovaj ugao prevelik, šara gazećeg sloja pneumatika imaće tendenciju da se više haba po unutrašnjim rubovima. Habanje šare će takođe poprimiti oblik paperjastog što se može osetiti i na dodir.

Balansiranje pneumatika: šta je potrebno da znam?

O čemu je reč?

  • Pri montiranju pneumatika raspodela težine na spoju pneumatika i točka ponekad nije savršeno ravnomerna po obodu samog pneumatika.
  • Točak nije izbalansiran onda kad je jedan njegov deo teži ili lakši od ostatka točka. I kao rezultat toga dolazi do poskakivanja ili klaćenja, što skraćuje vek šare gazećeg sloja, pojačava vibracije i doprinosi pritisku na vaše vozilo.
  • Balansiranjem pneumatika nadomešćuju se težinske razlike i time obezbeđuje uravnoteženost težine pneumatika. Tamo gde je potrebno, stručno lice će dodati tegiće kao protivtežu na pneumaticima.
  •  

Kad je potrebno da izbalansiram pneumatike

  • Kad se menja pneumatik
  • Kad je balansna težina pomerena ili uklonjena
  • Kad kupite nove pneumatike
  •  

Kako se točkovi balansiraju?

  1. Da bi izbalansirao točak vaš mehaničar koristi mašinu za balansiranje ne bi li time odredio problematične tačke.
  2. Tegovi se onda pričvršćuju za spoljašnjost ili unutrašnjost felne kao protivteža centrifugalnim silama koje deluju na problematičnim mestima dok se točak okreće.


Još neki dodatni savet?

Ako ikad osetite bilo kakvo poskakivanje, klaćenje ili vibracije, bez odlaganja se obratite stručnom licu.

Koristite veb pretraživač za koji ne postoji podrška
Ovaj veb sajt ne podržava internet pretraživač koji koristite. Postoji mogućnost da pojedine funkcionalnosti ne rade kao što je predviđeno, što može dovesti do neobičnog ponašanja veb sajta prilikom njegovog pregledanja. Da biste u potpunosti iskoristili sve prednosti ovog veb sajta koristite ili nadogradite/instalirajte neki od sledećih interenet pretraživača
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+