WHAT IS ROLLING RESISTANCE?

Šta je otpor kotrljanja?

Korisni predlozi i saveti

Otpor kotrljanja (RR) značajno utiče na energiju potrebnu za pokretanje vozila. Otud i direktna povezanost sa potrošnjom goriva kod automobila sa unutrašnjim sagorevanjem - oko 20% - ili sa dometom baterije kod električnih vozila. Načinom projektovanja guma može se smanjiti RR.

Šta je otpor kotrljanja?

Pre svega, važno je da razumemo koncept otpora kotrljanja gume. Kao što i sam naziv ukazuje, otpor kotrljanja se odnosi na otpor koji pruža guma na vašem automobilu dok se kotrlja preko drumske podloge. Glavni razlozi ovog otpora su u izobličenju gume, indukovanom otporu i trenju u kontaktu s podlogom. 

Što je veći otpor kotrljanja, za njegovo prevazilaženje je potrebno i više energije. Otud je i značajan uticaj otpora kotrljanja gume na potrošnju goriva (i na životni vek samih guma). Povećanjem od 30% u otporu kotrljanja nastaje od 3 do 5% prekomerne potrošnje goriva.

Nekoliko elemenata utiče na otpor kotrljanja: pritisak u gumama, šara gazećeg sloja, prečnik gume, širina gume ili materijali koji su korišćeni u gumama i njihovoj izradi. Kad je reč o pritisku u gumama, istraživanja sprovedena na francuskim drumovima (1) pokazala su da se na više od 50% automobila koriste gume sa pritiskom od najmanje 0,3 bara ispod onog koji se u njima zahteva. To za rezultat ima značajno povećanje otpora kotrljanja: +6% za nedovoljnu napumpanost guma od 0,3 bara i +30% za nedovoljnu napumpanost guma od 1 bara. 

Otpor kotrljanja je povezan sa rasipanjem energije.

Za gume je važno i prianjanje

Otpor guma je svakako neophodan. Deo otpora kotrljanja koji nastaje trenjem između drumske podloge i same gume dovodi do trakcije, a prianjanje je od suštinske važnosti za bezbednost. Trakcija je sila koja je neophodna da izazove kretanje – dovodeći do toga da se guma kotrlja po drumskoj podlozi umesto da se samo vrti ukrug.

Stoga vam jeste neophodan otpor kotrljanja, ali ne i rasipanje energije kroz toplotu koju ovaj otpor stvara. Da li je u istoj gumi moguće imati istovremeno mali otpor kotrljanja I dobro prianjanje?

Na scenu stupaju gume sa malim otporom kotrljanja!

Gume sa malim otporom kotrljanja – poznate i kao LRR - projektovane su tako da smanje rasipanje energije – i time ostvare uštedu goriva. To se postiže kroz inovacije koje se primenjuju na sve aspekte gume:
- Konstrukciju gume, njen oblik i šaru gazećeg sloja: arhitektura gume kroz geometriju i prirodu unutrašnjih slojeva i dizajn šare gazećeg sloja u značajnoj meri utiču na stepen izobličenja kojima je podvrgnuta guma, a time i na otpor kotrljanja.
- Težinu gume: pri istoj vrsti izobličenja, što je objekat teži veći je i stepen njegovog zagrevanja.
- Optimizaciju mešavina guma i različite komponente koje se koriste u gumi: ovo je veliki izvor napretka u smanjivanju energije koju apsorbuje guma.

MICHELIN e.PRIMACY: automobilske gume sa malim otporom kotrljanja

Najefikasnija u svojoj kategoriji (2) kad je reč o otporu kotrljanja, guma MICHELIN e.PRIMACY predstavlja istovremenu kombinaciju odličnog otpora kotrljanja i izuzetnih performansi kočenja. Otporom kotrljanja postižu se 3 pogodnosti: smanjena potrošnja goriva, manje emisija CO2 i veća pređena kilometraža.

Guma MICHELIN e.PRIMACY istovremeno pruža sjajne performanse kočenja na vlažnoj podlozi i to u dugom vremenskom periodu. Čak i nakon pređenih 30.000 km, ona ispunjava standarde koji se očekuju od nove gume. Sve u svemu, svega 1% guma uspeva da kombinuje ovaj nivo otpora kotrljanja (A) sa nivoom performansi kočenja na vlažnoj podlozi (A/B).

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Kad je reč o potrošnji goriva, u čemu je značaj guma sa malim otporom kotrljanja?

“Jedan od pet punih rezervoara goriva odlazi na potrošnju goriva kad je reč o gumi”, objašnjava Siril Rože, direktor za komunikacije u nauci i inovacijama kompanije Michelin. “To je povezano sa otporom kotrljanja gume. I nije beznačajno, ako razmislimo o količini goriva koju sipamo u rezervoar. Dakle, odgovarajućom gumom zaista se može uštedeti novac.

Da budemo sasvim konketni, zahvaljujući malom otporu kotrljanja gume MICHELIN e.PRIMACY, vozači štede oko 0,21 litra goriva na svakih 100 kilometara i oko 80 evra tokom životnog veka gume (3). Kad je reč o električnom vozilu, pređena kilometraža se povećava za procenjenih 7% u poređenju sa drugim gumama iz ove kategorije – a to je 30 km, na procenjenih 400 km pređenog puta (4).

Jesu li gume sa malim otporom kotrljanja zaista vredne pažnje?

Poboljšanja u potrošnji goriva zahvaljujući gumama sa malim otporom kotrljanja ne odražavaju se povoljno samo na vaš novčanik. Ona istovremeno predstavljaju iskorak u pravcu vožnje koja je uviđavnija prema životnoj sredini. Kad je reč o motorima s unutrašnjim sagorevanjem, smanjenjem potrošnje goriva, istovremeno smanjujete i korišćenje fosilnih goriva. A kad je reč o električnim motorima, veća pređena kilometraža označava manju opterećenost energetske mreže koja u Evropi 40% svojih energetskih potreba crpi iz elektrana koje sagorevaju fosilno gorivo.

Kako saznati koji je otpor kotrljanja neke gume

Pri kupovini gume u Evropi, kategoriju otpora kotrljanja možete pronaći na njenoj deklaraciji. Postoje tri parametra: energetska efikasnost gume (koja ukazuje na otpor kotrljanja), prianjanje gume na vlažnoj podlozi i nivo buke gume. Od 1. maja 2021. godine, ove deklaracije biće ažurirane: klasifikacijama u rasponu od A do E, novom grafičkom oznakom za performanse na snegu/ledu i QR kodom koji omogućava pristup bazi podataka guma EU EPREL. Saznajte dodatne informacije o načinu na koji se tumače deklaracije evropskih guma!

Pravne napomene

(1) Podaci su prikupljeni 2000. godine na francuskim auto-putevima tokom kampanje MICHELIN "Fill up the air".

(2) Kategorija guma MICHELIN e.Primacy se definiše kao jedna od premijumskih letnjih guma kao što su robne marke CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP, a koje nisu predviđene kao originalna oprema (odnosno nisu projektovane radi dostizanja posebnih zadatih ciljeva proizvođača automobila), već kao gume koje se mogu nabaviti u maloprodajnim objektima.
Test otpora kotrljanja - testove otpora kotrljanja na mašinama je sprovela organizacija Applus Idiada, na Mišlenov zahtev, u junu (na novim) i u avgustu (na mašinski uglačanim do dubine šare gazećeg sloja od 2 mm) 2020. godine, na dimenzijama 205/55 R16 91V, poređenjem gume MICHELIN e.PRIMACY (nova: 5,58 kg/t i ishabana: 5,13 kg/t) sa gumama MICHELIN PRIMACY 4 (nova: 7,74 kg/t i ishabana: 6,25 kg/t) ; BRIDGESTONE TURANZA T005 (nova: 7,17 kg/t i ishabana: 5,81 kg/t) ; CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nova: 6,39 kg/t i ishabana: 5,49 kg/t) ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nova: 8,93 kg/t i ishabana: 6,94 kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (nova: 7,97 kg/t i ishabana: 5,54 kg/t) ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nova: 7,01 kg/t i ishabana: 5,38 kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nova: 6,96 kg/t i ishabana: 6,30 kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 (nova: 8,79 kg/t i ishabana: 6,97 kg/t).

(3) Kao nova, guma MICHELIN e·Primacy stvara otpor kotrljanja koji je u proseku za 2 kg/t manji od konkurenata, a što iskazano u potrošnji goriva odgovara smanjenju do 0,21 l / 100 km, smanjenju emisija C02 do 5 g za vozilo VW Golf 7 1.5 TSI ili što odgovara smanjenju do 7% u autonomiji vozila VW e.Golf. 
Tokom upotrebe, guma MICHELIN e·Primacy stvara otpor kotrljanja koji je u proseku 1,5 kg/t manji od konkurenata, pri čemu to umanjenje odgovara uštedama i do 80 evra za gorivo. Ovo smanjenje odgovara uštedama od 174 kg C02. Smanjenja pri korišćenju procenjena su na osnovu prosečnih podataka za nove gume i gume koje su mašinskim putem uglačane na dubinu šare od  2 mm kako bi se uzele u obzir performanse tokom stvarnog životnog veka gume - Sva umanjenja su procenjena na osnovu pređenih 35.000 km i pri ceni goriva od 1,46 evra/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 mereno u 10 predvodećih zemalja za kretanje motornih vozila na nacionalnoj i inostranoj teritoriji - https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). Stvarne uštede u gorivu i troškovima mogu se značajno razlikovati u zavisnosti od navika u vožnji, od samog vozila i od pritiska u gumama,

(4) Povećan domet baterije za električna vozila (EV) i smanjenje emisija CO2. 
Kao nova, guma MICHELIN e.Primacy stvara otpor kotrljanja koji je u proseku za 2 kg/t manji od konkurenata, a što iskazano u potrošnji goriva odgovara smanjenju do 0,21 l / 100 km, smanjenju emisija C02 do 5 g za vozilo VW Golf 7 1.5 TSI ili što odgovara smanjenju do 7% u autonomiji vozila VW e.Golf.

Autorska prava

Autorska prava za fotografije i video zapise:
06photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD
Michelin

Koristite veb pretraživač za koji ne postoji podrška
Ovaj veb sajt ne podržava internet pretraživač koji koristite. Postoji mogućnost da pojedine funkcionalnosti ne rade kao što je predviđeno, što može dovesti do neobičnog ponašanja veb sajta prilikom njegovog pregledanja. Da biste u potpunosti iskoristili sve prednosti ovog veb sajta koristite ili nadogradite/instalirajte neki od sledećih interenet pretraživača