Srbija

Održavanje Pneumatika

10 koraka za bezbedne pneumatike

Michelin 18 мај 2010

10 koraka za bezbedne pneumatike

Lako se zaboravlja da su pneumatici jedina dodirna tačka između vozila i puta. Zato je izuzetno važno očuvati kvalitet i performanse vaših pneumatika kako biste bili sigurni i imali zagarantovanu mobilnost. Za to vam preporučujemo da poštujete sledeće preporuke za sigurnost.

1. Dodirna površina

VELIKI POSAO ZA TAKO MALU POVRŠINU

Deo pneumatika koji je u kontaktu s putem veličine je vaše ruke. Vaša sigurnost, udobnost i ušteda goriva zavise o toj vrlo maloj površini. Budite sigurni da ste izabrali prave pneumatike, ali ih i redovno održavajte kako biste zagarantovali njihove optimalne performanse. To je važno jer vaši pneumatici:

  • Jedina su dodirna površina između vozila i puta
  • Nose celu težinu vašeg automobila, koja je do 50 puta veća od njihove težine
  • Reaguju na informacije iz vožnje kao što su upravljanje, ubrzanje i kočenje između automobila i površine puta
  • Apsorbuju svaku prepreku na putu

2. Trošenje pneumatika i dubina gazećeg sloja

BRZE I JEDNOSTAVNE SIGURNOSNE MERE

Redovno proveravajte dubinu gazećeg sloja vaših pneumatika i zamenite ih kad se istroše. To će osigurati maksimalnu trakciju i prianjanje na tlo i pomoći će vam da izbegnete neugodna iznenađenja. Zamenite pneumatike pre nego što se gazeći sloj istroši do 1,6 mm. Kako bi vam olakšali stvari, Michelin pneumatici opremljeni su indikatorima istrošenosti gazećeg sloja koji se nalaze na dnu žleba gazećeg sloja na visini od otprilike 1,6 mm. Vaša sigurnost i mobilnost zavise od dobre dubine gazećeg sloja jer:

  • Žlebovi gazećeg sloja raspršuju vodu ispod vašeg pneumatika i pomažu vam da zadržite kontrolu
  • Što je veća dubina gazećeg sloja na vašim pneumaticima to se više vode može raspršiti, a tako se smanjuje opasnost od akvaplaninga
  • Ispravan pritisak vazduha i redovno održavanje vozila osiguraće vašim pneumaticima najbolje performanse kroz najduže vreme
  • Gazeći sloj prianja na tlo i utieče direktno na zaustavni put prilikom kočenja

 

3. Pritisak u pneumaticima

PRITISAK U PNEUMATICIMA PROVERAVAJTE JEDNOM MESEČNO

Ispravan PRITISAK u pneumaticima smanjuje opasnost od gubitka kontrole nad vašim vozilom. Također štiti vaše pneumatike od preuranjenog trošenja i nepopravljivih oštećenja unutrašnje strukture. Pritisak se u pneumaticima može smanjiti i usled sitnih perforacija, prirodnog izlaska vazduha kroz sastavne delove pneumatika ili čak zbog smanjenja temperature okoline. Pritisak u vašim pneumaticima, uključujući rezervni točak, proveravajte jednom mesečno i pre svakog dužeg putovanja, po mogućnosti dok su pneumatici hladni (nisu vozili najmanje 2 sata ili su prešli manje od 2 milje pri maloj brzini). Ako se ispituju na vruće, dodajte 4,35 PSI na propisanu vrednost pritiska. Važno je proveravati pritisak jednom mesečno jer:

  • Nizak pritisak povećava opasnost od oštećenja vaših pneumatika
  • Previsok pritisak, više od 20% veći od propisne vrednosti, može smanjiti vek trajanja vaših pneumatika za otprilike 6.200 milja.
  • Ispravna vrednost pritiska doneće vam i uštedu goriva


Pritisak u pneumaticima
Preporučena vrednost pritiska u pneumaticima NIJE ona navedena na pneumatiku. Vrednost pritiska napumpavanja navedena na bočnoj strani pneumatika samo je maksimalni pritisak napumpavanja pneumatika. Preporučenu vrednost pritiska možete pronaći:

  • U Korisničkom priručniku vašeg vozila
  • Na nalepnicama na bočnim vratima pored sedišta vozača
  • U ladici za odlaganje pored sedišta vozača
  • S unutrašnje strane vrata rezervoara goriva

 

4. Balansiranje

REDOVNO BALANSIRAJTE TOČKOVE ZA DUŽI VEK TRAJANJA PNEUMATIKA

BalansiranjeBalansiranje sprečava preuranjeno trošenje vaših pneumatika i uklanja vibracije. Štiti vešanje, sistem upravljanja i ležište vašeg vozila. Izbalansirajte točkove prilikom zamene pneumatika, tegovi se lako dodaju i uklanjaju, a pneumatik morate kupiti novi. Znaćete da točak nije dobro izbalansiran kad je jedno područje teže ili lakše od ostalog dela. To će uzrokovati:

  • Neravnomerno i brzo trošenje gazećeg sloja
  • Vibracije
  • Veće opterećenje na delovima na prednjem kraju vozila
  • Preuranjeno trošenje delova na prednjem kraju vozila

5. Geometrija točka

BUDITE SIGURNI S TOČKOVIMA I OSOVINAMA ISPRAVNE GEOMETRIJE

Teško je reći je li geometrija vaših točkova i osovina ispravna u vožnji. Ali ako je geometrija vešanja na vašem vozilu neispravna, to može uticati na ponašanje vozila na putu i vaša sigurnost može biti ugrožena. Ako pneumatik udari u neki tvrdi predmet, kao što je ivica trotoara ili rupa na putu, ili ako primetite neravnomerno trošenje vaših pneumatika, posetite Michelin distributera kako bi vam ga tamo dobro pregledali. Ispravna geometrija važna je za:

  • Dobru upravljivost vozila
  • Zaštitu vaših pneumatika od nepravilnog i/ili brzog trošenja
  • Uštedu goriva

6. Zadnji pneumatici

ZA ZADRŽAVANJE POTPUNE KONTROLE NAD VOZILOM, POSTAVITE NOVE PNEUMATIKE NA ZADNJU OSOVINU

Zadnji točkovi nisu povezani s kolom upravljača pa je teško proceniti njihovo prianjanje u vožnji. Za optimalnu učinkovitost, redovno proveravajte pritisak i stanje vaših pneumatika, naročito prilikom rotacije pneumatika, budući da mnoga vozila imaju različite propisane vrednosti pritiska za prednje i zadnje pneumatike. Zbog vaše sigurnosti, uvek postavite nove, ili manje istrošene pneumatike na zadnje točkove kako biste osigurali:

  • Bolje upravljanje u slučaju nužde ili u oštrim krivinama
  • Manju opasnost od gubitka kontrole nad vašim vozilom, naročito na mokrim površinama
  • Bolje držanje puta, naročito u teškim situacijama, nezavisno o tome ima li vaš automobil pogon na prednje ili zadnje točkove

7. Ventili pneumatika

VENTILI I KAPICE VENTILA ŠTITE VAS I VAŠE PNEUMATIKE

Ventili pneumatikaVentili i njihovi sastavni delovi obično su od gume, pa su skloni oštećivanju tokom vremena. Njihova zamena prilikom kupovine novih pneumatika jeftin je način da zaštitite vaše pneumatike, vozilo i sebe. Pri velikim brzinama, napuknuta ili oštećena gumena drška ventila može se iskriviti usled delovanja centrifugalne sile i može doći do ispuštanja vazduha. Kapica ventila također je važna. Ona je primarna zaštita od propuštanja vazduha i pomaže pri zaštiti od prašine i čestica prljavštine. Morate proveravati stanje ventila i kapica ventila kako biste:

  • Zadržali nepropusnost i sprečili ispuštanje vazduha
  • Održali ispravnu vrednost pritiska u pneumatiku
  • Osigurali duži vek trajanja pneumatika

8. Rukovanje i skladištenje

ČUVAJTE SVOJE PNEUMATIKE OD ŠTETNIH UTICAJA

Čak i kad se ne koriste, pneumatici mogu biti u opasnosti. Ako nisu na naplatku i napumpani, pneumatici se ne smeju skladištiti naslagani na hrpe duže vreme i morate izbegavati dodirivanje pneumatika s drugim predmetima. Zbog vaše sigurnosti, vrlo je važno da pneumatike uskladištite daleko od otvorenog plamena, zapaljivih tela ili materija koje mogu prouzrokovati stvaranje iskrenja i/ili električnih pražnjenja (npr. generatori akumulatora). Preporučujemo vam da nosite zaštitne rukavice prilikom rukovanja pneumaticima. Pneumatici se moraju skladištiti:

  • Na suvom, području s dobrom ventilacijom i umerene temperature, zaštićenom od direktne sunčeve svjetlosti i padavina
  • Dalje od hemikalija, rastvarača ili ugljikovodonika koji mogu promijeniti prirodna svojstva gume
  • Dalje od oštrih predmeta koji mogu probiti gumu (oštri predmeti, drvo, itd.)

9. Popravke pneumatika

KOJI JE PRVI KORAK KOJI TREBATE PREDUZETI U SLUČAJU POTREBE ZA POPRAVKOM? POZOVITE VULKANIZERA.

Popravke pneumatika

Kad pneumatike treba popraviti, morate potražiti pomoć ovlaštenog distributera pneumatika ili vulkanizera za skidanje pneumatika s točka i pregled unutrašnjeg dela. To je nužno jer unutrašnja oštećenja nisu vidljiva dok se pneumatik postavlja na točak. Vulkanizer će:

  • Osigurati usklađenost s postupcima za sastavljanje, rastavljanje, balansiranje i napumpavanje pneumatika i sistem zamene ventila.
  • Proveriti unutrašnje stanje pneumatika, pronaći sva oštećenja koja nisu vidljiva na površini
  • Osigurati ispravno postavljanje pneumatika, optimalnu upravljivost i udobnost
  • Osigurati usklađenost sa zakonskim propisima i preporukama proizvođača pri izboru pneumatika: struktura, dimenzije, indeks brzine, indeks opterećenja i kategorije putničkih i lakih komercijalnih vozila
  • Osigurati usklađenost vrednosti pritiska za korišćenje pneumatika koju propisuju proizvođač vozila, proizvođač pneumatika ili je po potrebi prilagoditi
  • Uzeti u obzir uputstva za sastavljanje i upozorenja na bokovima pneumatika (smer rotacije ili smer sastavljanja)
  • Uzeti u obzir bitne karakteristike posebnih pneumatika  (nisko profilnih, run-flat pneumatika, pneumatika s funkcijom samplombiranja, itd.)
  • Garantovati za vašu sigurnost

10. Vek trajanja

KAKO ĆETE ZNATI DA JE DOŠLO VREME ZA ZAMENU PNEUMATIKA

Vek trajanja pneumatika toliko je različit da precizno određivanje veka trajanja dotičnog pneumatika nije moguće. Pneumatik se sastoji od različitih vrsta materijala i smesa gume koji utiču na njegove performanse, a njihova promena svojstava zavisi od mnogih elemenata, uključujući vremenske uslove, uslove skladištenja i uslove korišćenja, što su samo neki od mnogih faktora kojima je pneumatik izložen za vreme svog životnog veka. Zato savetujemo vozačima da vizualno proveravaju stanje svojih pneumatika i prate svaki gubitak pritiska ili neuobičajene pojave (vibracija, buka, vučenje u stranu) koje mogu biti znak da pneumatike treba zameniti ili servisirati.

Vozači moraju:
  • Pneumatike koji se koriste pet ili više godina odvesti na pregled kod vulkanizera najmanje jednom godišnje
  • Poštivati preporuke proizvođača vozila za zamenu pneumatika
  • Zameniti pneumatike kojima je prošlo više od deset godina od datuma proizvodnje, čak i ako se čini da se mogu popraviti i ako nije dostignuta zakonska granica istrošenosti

PRONAĐI PRAVE MICHELIN PNEUMATIKE

Preuzmite preporuke unosom detalja vozila ili dimenzije pneumatika i navođenjem potreba u vožnji.

Vaši nedavno pregledani članci

Nema vaših nedavno pregledanih članaka

  • automobil
  • 4x4 / suv
  • kombi/kamp-vozilo
Loader