Srbija

Vodič Za Kupovinu Pneumatika

Kad moram zamenite svoje pneumatike?

Michelin 18 мај 2010

Kad moram zamenite svoje pneumatike?

Ako redovno pregledavate vaše pneumatike trajaće duže

Bilo bi dobro da svake nedelje proveravate dubinu gazećeg sloja i stanje vaših pneumatika, pritisak u pneumaticima i oštećenja na bokovima, kao i sve ostale tragove nepravilnog trošenja. Ako niste sigurni potražite savet vulkanizera koji će vam reći je li pneumatik prikladan za dalju upotrebu.

 

 

Šest razloga za zamenu pneumatika

Dole smo naveli šest glavnih razloga zbog kojih biste ozbiljno trebali razmisliti o zameni vaših pneumatika. U nekim situacijama pneumatik se može popraviti. Popravku Michelin pneumatika treba prethoditi detaljan pregled svih područja pneumatika, s unutrašnje i spoljne strane, od strane obučenog stručnjaka. Skidanje pneumatika s točka je nužno jer unutrašnja oštećenja nisu vidljiva dok se pneumatik nalazi na točku.

1. U slučaju da probušite gumu

Moderni pneumatici vrlo su otporni i dobro se ponašaju u većini situacija. Ali uvek može doći do puknuća. Nakon puknuća, vulkanizer mora pregledati vaš pneumatik kako bi proverio ima li eventualnih, skrivenih oštećenja zbog kojih se vaš pneumatik neće moći popraviti.

Sigurnosne mere koje treba preduzeti u slučaju pucanja u pokretu:

  • Uvek mislite na ličnu bezbednost i bezbednost vaših putnika i zaustavite vozilo na bezbednost mestu
  • Uključite ručnu kočnicu
  • Isključite motor i stavite u manju brzinu
  • Uključite svetla upozorenja
  • Obucite žuti, reflektirajući zaštitni prsluk
  • Postavite zaštitni trougao pored puta, na 100 m iza automobila

Vaša bezbednost je uvek na prvom mestu! Korisni saveti za zamenu probušenog pneumatika

  • Obucite zaštitne rukavice
  • U prtljažniku uvek nosite vreću za smeće za slučaj da je pneumatik kojeg treba zameniti uprljan blatom!
  • Dizalicu stavite na tvrdu podlogu ako je tlo mekano— jer će dizalica u protivnom propadati u tlo.
  • Ako je moguće, malo podmažite navoje matica točka za lakše skidanje (vazelinom ili čak kremom za ruke u slučaju nužde).
  • Nakon zamene pneumatik možda neće biti dovoljno napumpan pa nemojte voziti prebrzo
  • Posetite najbližu benzinsku stanicu i napumpajte pneumatik na ispravnu vrednost pritiska
  • Neispravno zategnute matice točka mogu oštetiti disk kočnice ili pričvrsni sistem točka
  • Upotrijebite moment ključ kako biste bili sigurni da su matice zategnute na propisani zatezni moment.

Ako nemate moment ključ, ili ako ste matice zategnuli rukom, odite kod vulkanizera da on proveri pneumatik. Tako ćete biti sigurni da su matice zategnute na propisani zatezni moment.

Ako su matice točka pravilno zategnute lakše će se i skidati.

2. Kad se vaši pneumatici istroše do zakonski propisane granice istrošenosti

Bilo bi dobro da redovno proveravate istrošenost vaših pneumatika. Ali kako? Evo jednostavnog načina kako ćete proveriti jesu li vaši pneumatici istrošeni.

Legal limit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mišelinko na ramenom delu pneumatika pokazuje mesto na kojem se nalaze indikatori istrošenosti gazećeg sloja koji su smešteni u svim glavnim žlebovima gazećeg sloja. Ti indikatori male su izbočine na dnu žleba profila gazećeg sloja.

Kad površina gume gazećeg sloja dođe u nivo s tim izbočinama, dubina profila gume je verovatno blizu zakonski propisane granice od 1,6 mm. Ili ispod toga! Michelin vam preporučuje da razmislite o zameni pneumatika pre dosezanja te granice. Nakon dosezanja te granice pneumatici više nisu sigurni za vožnju, a vožnja s takvim pneumaticima kažnjiva je zakonom.

Čak i ako je preostala dubina gazećeg sloja veća od 1,6 mm, morate svoj stil vožnje prilagoditi spoljnim uslovima, naročito na mokrim putevima.

 

 

 

 

Vinter idikatori istrosenosti na 4mm (samo u nekim Evropskim zemljama).

Indikator habanja koji se nalazi na gazecem sloju gume ukazuje na preostalu dubinu sare od 4mm. Zahvaljujuci MICHELIN 3D lamelama na punoj dubini sare, guma odrzava svoje zimske performanse ispod ovog pokazatelja.

3. Ako se na vašim pneumaticima pojave tragovi starenja

Pneumatici nemaju određeni vek trajanja dok nisu u upotrebi. Nije važno kad su proizvedeni. Pneumatici stare i dok se ne koriste. Ili ako se povremeno koriste. Mnogo faktora utiče na vek trajanja pneumatika, poput temperature, održavanja, uslova skladištenja i upotrebe, opterećenja, brzine, pritiska i stila vožnje. Svi ti uslovi utiču na vek trajanja vaših pneumatika.

Redovno proveravajte vaše pneumatike

Iz tog razloga Michelin preporučuje svim vozačima da redovno proveravaju sve spoljne znakove zamora materijala ili starenja pneumatika. To uključuje napukline na gumi na spoljnom delu gazećeg sloja, ramenom delu, na strani karkase, iskrivljenja i slično. Prekomerno starenje pneumatika može uzrokovati gubitak prianjanja na tlo. Michelin preporučuje i redovinu kontrolu svih pneumatika, uključujući rezervni kotač, kod vulkanizera. Vulkanizer će vam najbolje reći je li sigurno dalje korišćenje pneumatika.

Šta je to tačno prestaro? Ispitivanje nakon pet godina

Nakon pet ili više godina korišćenja pneumatike morate temeljno pregledati najmanje jednom godišnje. Po potrebi sledite preporuke proizvođača vozila vezano za zamenu fabrički postavljenih pneumatika. Kao meru opreza, a ako pneumatici nisu zamenjeni 10 godina od datuma njihove proizvodnje (pogledajte kako se čitaju oznake na bočnim zidovima) Michelin preporučuje njihovu zamenu. Čak i ako se čini da se mogu koristiti i ako nisu istrošeni do indikatora istrošenosti.

Ispitivanje nakon pet godina

4. Ako je vaš pneumatik oštećen

Vaš pneumatik se može ozbiljno oštetiti u slučaju udarca u neki tvrdi predmet na putu, poput ivice trotoara, rupe na putu ili nekog oštrog predmeta. Sve vidljive performacije i iskrivljenja odmah mora dobro proveriti vulkanizer. On će znati da vam kaže može li se vaš pneumatik popraviti ili ga treba zameniti. Upamtite, nikad nemojte koristiti oštećene pneumatike ili pneumatike s kojima se vozilo dok su bili probušeni, a da se prethodno niste konsultovali sa vulkanizerom. To može narušiti sigurnost vaših pneumatika. Pregled kod vulkanizera je nužan jer unutrašnja oštećenja nisu vidljiva prilikom postavljanja pneumatika.

Pneumatik se definitivno ne može popraviti u sledećim situacijama

Naprsline na bokovima
Vidljive ili iskrivljene žice
Odvajanje gume od tkanine
Nabori na gumi ili tkanini
Oštećenja usled delovanja ugljovodonika ili korozivnih materija
Abrazije ili tačkice na unutrašnjim gumama zbog vožnje s nedovoljno napumpanim pneumaticima

5. Ako utvrdite da je došlo do neuobičajenog trošenja

Neuobičajeno, neravnomerno trošenje pneumatika—mestimično, na sredini, na rubovima— često je pokazatelj mehaničkog problema, poput neispravne geometrije točka Ili neispravnog balansiranja točka, problema na vešanju ili menjaču. Također može biti posledica vožnje s neispravno napumpanim pneumaticima. Ako primetite neuobičajeno trošenje obratite se vulkanizeru.

Kako biste spriječili neravnomjerno trošenje, napravite geometriju i balansiranje kotača svakih šest mjeseci. Tako ćete produžiti vijek trajanja gazećeg sloja i osigurati glatku vožnju. Još jedan način osiguranja ravnomernog trošenja profila gazećeg sloja je i redovna međusobna zamena točkova (prednji/zadnji).

Najčešći uzroci neuobičajenog trošenja pneumatika:

  • Trošenje na jednom rubu: nije ispravno podešena geometrija točka ili točak nije balansiran.
  • Trošenje na oba ruba: vožnja s nedovoljno napumpanim pneumatikom.
  • Trošenje pneumatika na sredini: vožnja s prekomerno napumpanim pneumatikom.

6. Ako pneumatici nisu prikladni za vaše vozilo

Za najbolje ukupne performanse, mora se koristiti ista vrsta pneumatika za sva četiri točka. Pneumatici različitih dimenzija, konstrukcije i nivoa trošenja mogu negativno uticati na nivo upravljivosti i stabilnosti vozila.

Nikad nemojte kombinovati radijalne pneumatike i one koji nisu radijalni

Takođe, na vozilu nemojte kombinovati radijalne pneumatike i one koji nisu radijalni. Ako se kombinovanje pneumatika ne može izbeći, nikad nemojte postavljati radijalne pneumatike i one koji nisu na istu osovinu. Ako se na vozilo postavljaju dva radijalna pneumatika i dva pneumatika koja nisu radijalna, dva radijalna pneumatika moraju se postaviti na zadnju osovinu, a dva pneumatika koja nisu radijalna na prednju osovinu.

Postoji mnogo načina za pronalazak pneumatika koji su prikladni za vaše vozilo. Ako niste sigurni koji su pneumatici prikladni za vaše vozilo, upotrebite naš sistem za izbor pneumatika. Preporučujemo vam da krenete od vozila. Možete pretraživati i po dimenzijama pneumatika ili Michelin nazivu pneumatika. Sve to odlučujuće je i pomaže vam pri izboru najsigurnije vrste pneumatika za vaš automobil, ali se o svemu morate posavetovati s vašim vulkanizerom.

Šta zakon kaže po tom pitanju

"Zakonske odredbe za drumska vozila iz 1986. godine (za građevinska vozila i druga vozila)", posebno regulative 24 do 27, propisuju koji se pneumatici zakonski mogu postaviti na vaše vozilo. OVE NAPOMENE IZVUČENE SU IZ ZAKONA SAMO ZA INFORMACIJU; NE SMEJU SE SMATRATI ZAKONOM.

ZAKONSKA ODREDBA 24: Ovom zakonskom odredbom propisano je koje se vrste pneumatika mogu postavljati na različite klase vozila, zajedno sa svim uslovima i/ili izuzecima za koje vrede. Što se tiče kamiona i/ili automobila, postoji jedno ograničenje koje se odnosi na postavljanje pneumatika na kojima se mogu "narezivati žlebovi". Činjenica da se takvi pneumatici ne mogu postavljati na motorna vozila mase manje od 2540 kg dokaz je glavnog ograničenja korišćenja takvih pneumatika. Zakonskom odredbom propisano je i na koja se vozila mogu postaviti privremeni rezervni točkovi manjih dimenzija.

ZAKONSKA ODREDBA 25: Ova zakonska odredba odnosi se na pneumatike s indeksom opterećenja i brzinskim indeksom. Posebno obrađuje teme koje se odnose na to koji pneumatici se postavljaju na vozila za prevoz robe, autobuse i prikolice, te za koje se mora tražiti posebno odobrenje ministarstva i koja moraju imati posebnu pločicu ministarstva. Između ostalih informacija o vozilu koje se nalaze na pločicu koja mora biti postavljana na tačno predviđeno mesto, nalaze se informacije o najvećoj dozvoljenoj masi po osovini, najvećoj dozvoljenoj, bruto masi vozila i operativnoj masi. Zakonska odredba propisuje da pneumatici postavljeni na vozilo moraju podneti najveće dozvoljeno opterećenje po svakoj osovini, ali u skladu sa najvećom, zakonski dozvoljenom brzinom vozila. Pri definisanju “opterećenja–indeksa kapaciteta” i “kategoriji brzine” zakonska odredba poziva se na UN ECE Regulative 30 i 54 i na Direktivu Evropske unije 92/23/EEC.

ZAKONSKA ODREDBA 26: Odnosi se na kombinovanje pneumatika različite strukture. Zakonskom regulativom definisane su tri različite strukture pneumatika: dijagonalna, poprečna i radijalna. Niti jedno vozilo ne sme na istoj osovini biti opremljeno pneumaticima različite strukture. Za automobile i kombi vozila (čak i one s dvostrukom zadnjom osovinom), ZAKONOM su dopuštene sledeće kombinacije pneumatika. Kombinovanje privremenog, manjeg rezervnog točka na automobilu je dopušteno, pod uslovom da se ne prelazi brzina od  80 km/h.

ZAKONSKA ODREDBA 27: Odnosi se na uslove i održavanje pneumatika. Propisuje kad se pneumatik ne sme koristiti, zbog sljedećih razloga:- ako nije prikladan za korišćenje na vozilu na kojem je postavljen, ili ako ne postoje zadovoljavajući uslovi ili ako nije pravilno održavan, što se odnosi na neprikladan pritisak u pneumaticima, razne posekotine, izbočine ili oštećenja pneumatika. Dopušteno je korišćenje "run-flat" i vožnja takvim pneumaticima dok su probušeni, pod uslovom da su pneumatik i točak izrađeni i prikladni za vozilo na koje su postavljeni. Ova zakonska odredba propisuje i dubinu žleba profila gazećeg sloja za svaki pneumatik postavljen na automobile i laka komercijalna vozila koja iznosi minimalno 1,6 mm duž celog gazećeg sloja, uključujući tri četvrtine gazećeg sloja oko celog prečnika pneumatika.
U skladu sa ovim pravilima, pod naslovom "Sistem za izbor pneumatika" potražite alternative koje MICHELIN nudi za svaki model vozila.

Vaši nedavno pregledani članci

Nema vaših nedavno pregledanih članaka

  • automobil
  • 4x4 / suv
  • kombi/kamp-vozilo
Loader